RANCANGAN PELAJARAN HARIAN
Mata pelajaran : Bahasa Melayu
Kelas : 4
Bersatu
Bilangan Murid : 20 Orang
Tarikh : 26 April 2012
Masa :
11.05-12.05 tengah hari (1 jam)
Tema : Seni dan
Budaya
Tajuk : Pantun “
Budaya Kita”
Objektif : Pada
akhir pelajaran murid dapat
1.
Membaca pantun dengan sebutan dan intonasi yang
betul.
2.
Menyebut sekurang-kurangnya tiga ciri-ciri
pantun .
3.
Menyenaraikan isi-isi penting berdasarkan bahan
yang di baca.
Fokus Utama :5.2 Membaca kuat teks prosa dan puisi dengan
sebutan dan intonasi yang betul dan lancar serta memahami perkara
yang di baca .
Aras 1
1.
Membaca lancar bahan sastera dan bukan sastera
dengan sebutan dan itonasi yang betul.
Fokus Sampingan : 10.1 Menghasilkan pelbagai genre (prosa dan puisi)
termasuk e-mel yang mudah , menarik dan bermakna.
Aras 1
Mengenal pasti isi
daripada pelbagai sumber berdasarkan tajuk.
Kemahiran Bahasa: Mendengar, bertutur, menulis
Sistem Bahasa: Imbuhan (awalan,akhiran atau apitan)
Ilmu : Kajian
Tempatan
Nilai :
Patriotisma.
Kemahiran Bernilai Tambah :
1. Kemahiran Berfikir : Mencirikan, menghubungkait,
mengelas, mengumpul dan mengkategorikan
2.
Belajar cara belajar: mengesan maklumat,
membaca.
3.
Kontekstual: lebih baik, kontruktivisme
4.
Kemahiran pelbagai: verbal linguistic,
interpersonal, intrapersonal.
Pengetahuan Sedia Ada: Murid pernah mendengar dan menyaksikan
pertandingan berbalas pantun di radio dan di televisyen.
Konsep : Rima di
hujung mesti a/b/a/b
BBB : Kad
huruf, sampul , petikan “pantun”, lembaran kerja , peta minda, kad manila.
Lang kah/ Masa
|
Isi Pelajaran
|
Aktiviti Pengajaran Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Set Induksi
(5 minit)
|
Huruf :
P,T,N,A,N,U
Jawapan :
Pantun
|
1.Guru mengedarkan sepucuk sampul surat
kepada murid-murid dalam setiap kumpulan.
2.Guru meminta wakil setiap kumpulan
menyebut perkataan tersebut.
|
1.Murid mendengar arahan guru dan membuka
sampul surat.
2.Murid menyusun huruf supaya menjadi
satu perkataan.
3.Murid menyebut perkataan yang
diperolehi .
|
BBB
-sampul surat
-kad huruf
|
Perkembangan
(Lang kah 1)
15 minit
|
Pantun
Terang cahaya sinar sang bulan,
Menerangi alam Benua Asia,
Melayu,Cina,India dan Iban,
Antara kaum penduduk Malaysia.
|
1.Guru mengedarkan petikan pantun”
kepada murid-murid.
2.Guru memperdengar
kan
bacaan pantun kepada murid-murid.
|
1.Murid membaca pantun dengan kuat secara
kelas,kumpulan dan individu.
|
BBB
-petikan
Pantun
KP
-verbal linguistic
BCB
-mendengar
membaca
|
(Lang- kah 2)
15 minit
|
1.Pantun
2.Ciri-ciri pantun
-pembayang
-Maksud
-Koma pada baris 1 dan 3
-1 baris ada 4 ke 5 perkataan
-Rima hujung pada baris 1 dan 3 adalah
sama
-Rima hujung pada baris 2 dan 4 adalah
sama.
|
1.Guru mempamerkan serangkap pantun di
papan putih.
2.Guru menerangkan ciri-ciri pantun
kepada murid.
3.Guru bersoaljawab dengan murid mengenai
ciri- ciri pantun.
|
1.Murid melihat pantun yang dipamerkan di
papan tulis.
2.Murid-murid mendengar dengan teliti
keterangan guru.
3.murid menjawab soalan guru mengenai ciri-ciri pantun secara individu.
|
BBB
-kad manila
KB
-mencirikan
KP
-Interpersonal
-Intrapersonal
|
(Lan g-
kah 3)
10
minit
|
Peta Minda
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja dalam
bentuk peta minda kepada murid.
2.Murid diminta menyenaraikan isi penting pantun secara individu.
|
1.Murid menyenaraikan isi penting pantun
secara individu,
|
Lembaran kerja
KB
Mengelas
Mengum- pul
Mengkate -gorikan
|
(Lang- kah 4)
10 minit
|
Imbuhan akhiran.
-bagaikan
-tarian
-hiasan
-warisan
-dagangan
-sanjungan
-nyanyian
|
1.Guru memberi penerangan tentang imbuhan
akhiran.
2.Murid diminta menulis perkataan yang
mempunyai imbuhan di papan putih
|
1.Murid mendengar dengan teliti
keterangan guru
2.Murid menulis perkataan yang mempunyai
imbuhan di papan putih secara individu.
|
BBB
Petikan
Pantun
|
Penu –tup
5 minit
|
Penutup-kognitif
Budaya Malaysia terdiri daripada pelbagai
kaum,pakaian,tarian,nyanyian dan makanan.
Menyanyikan Pantun.
|
1.Guru mengedarkan lembaran kerja untuk
kerja rumah.
2.Guru merumuskan isi pelajaran dan menerapkan
nilai.
3.Murid
diminta bersama-sama
Menyanyikan pantun mengikut melodi”rasa
sayang”
|
Nilai
Patrio –tisme
Menghar -gai
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan